מנחם שפירא מסביר: מדוע הליטאים הצטרפו למאבק על ערד?

לצערינו ישנם מקומות בהם ראשי העיר אינם רואים בעין יפה את התפתחותו של הציבור החרדי ומתוך כך הם מסיתים לשנאה ומנסים לסכסך בין הציבור החרדי לאוכלוסיה הכללית, תוך שהם מהלכים אימים על הציבור הכללי כאילו החרדים משתלטים על העיר
איתי גדסי 18 Comment on מנחם שפירא מסביר: מדוע הליטאים הצטרפו למאבק על ערד?

הרב מנחם שפירא ​סגן ר"ע בני ברק ומנהל המחלקה המוניציפאלית של דגל התורה בראיון נוקב ליתד נאמן על חילול קדושת בית הכנסת בערד: "התופעה שראשי ערים מתנכלים ומסיתים נגד חרדים, חייבת להפסק" • שפירא מגולל את המצב הקשה של הציבור החרדי בחיפה ובשכונות המעורבות בירושלים

לצערינו ישנם מקומות בהם ראשי העיר אינם רואים בעין יפה את התפתחותו של הציבור החרדי ומתוך כך הם מסיתים לשנאה ומנסים לסכסך בין הציבור החרדי לאוכלוסיה הכללית, תוך שהם מהלכים אימים על הציבור הכללי כאילו החרדים משתלטים על העיר
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

לאחר שלא ביקר תקופה ארוכה, הגיע השבוע שר הבריאות ליצמן למעונו של מרן הגראי"ל שטיינמן, יש שראו בביקור זה שמצטרף לביקור המשותף של האדמו"ר מגור אצל הגראי"ל סוג של חזרה לשיתוף פעולה מלא בין הסיעה המרכזית לדגל התורה.

כעת, לאחר שהוחלט כי דגל התורה תתמוך במאבק חסידות גור בערד, יוצא סגן ראש עיריית בני ברק מנחם שפירא בראיון לעיתון יתד נאמן ופותח את הקלפים. הוא מסביר מדוע בדגל התורה תומכים במאבק, ומדוע זה צריך להיות הדדי.

נפל דבר בישראל. לראשונה, במסגרת מאבקים מקומיים בין חילונים לחרדים, חוללה קדושת בית כנסת בעיצומה של שבת קודש. האם כמנהל המחלקה המוניציפאלית ידוע לך על תקדים כזה?

אנחנו מכירים הרבה מקומות שישנם חיכוכים בין האוכלוסיה הכללית-חילונית לחרדים, לעיתים בין דתיים לחרדים ולצערינו גם היו מקרים של חיכוכים בין שני צדדים בתוך הצבור החרדי. אבל מעולם לא היה  מקרה שנשלחו אנשים באופן ממוסד ומאורגן להפריע לתפילה בבית הכנסת לצורך השגת מטרות פוליטיות והצרת רגליו של הציבור החרדי מתוך מחשבה של "פן ירבה", וזאת תוך כדי רמיסת השבת וקדושתה.

עוד עיר בישראל הצטרפה לרשימה הלא מחמיאה של רשויות מקומיות המתנכלות לצבור החרדי כדי להצר את צעדיו…

לצערינו אנחנו חווים את ההתנכלות בכמה מקומות ברחבי הארץ, והם לא רבים. לדגל התורה יש מעל מאה נציגים ברשויות המקומיות בארבעים וחמישה ערים, וברוב רובם של המקומות המאופיינים באוכלוסיה מעורבת, היחסים עם ראשי העיר הם בשיתוף פעולה הדוק ופורה ומתוך כבוד הדדי. לצערינו ישנם מקומות בהם ראשי העיר אינם רואים בעין יפה את התפתחותו של הציבור החרדי ומתוך כך הם מסיתים לשנאה ומנסים לסכסך בין הציבור החרדי לאוכלוסיה הכללית, תוך שהם מהלכים אימים על הציבור הכללי כאילו החרדים משתלטים על העיר.

אני רוצה לציין כי גם במקומות אלו, רוב הציבור איננו הולך שולל אחרי תעמולת הכזב הזו והשנאה המפלגת שראשי העיר מנסים לפזר. אבל עלינו לדעת כי המקרה המחריד שארע בערד איננו מקרה מקומי, אלא הוא חלק מתופעה ארצית ידועה, אף אם מוגבלת, שקבלה ביטוי חריף יותר ומסוכן יותר ממה שהיה עד כה.

מה קרה עכשיו שהמקרה האחרון הסעיר את כולם והפך לקונצזוס חרדי, מה שלא היה עד כה?

אנחנו סובלים מהמגמה הזו כבר זמן רב בשכונות המעורבות בירושלים, בחיפה, מודיעין וערד. בירושלים לא נותנים לנו לפתוח מוסדות חינוך וילדי השכונות נאלצים לכתת רגליהם לשכונות סמוכות ולעיתים מרוחקות, בו בזמן שיש מבנים מתאימים בתוך השכונה. ההסתה גרמה לכך שהקיצוניים הרחיקו לכת ואף קרעו את חוטי העירוב לשבת קודש.

בחיפה למשל מפורסם המאבק של בית הספר 'נתיבות משה' בקרית שמואל שעד עכשיו אין להם מבנה, בזמן שהיתה להם הקצאה עוד מימי כהונתו של עמרם מצנע, והעיריה לקחה להם את ההקצאה. כך גם המתנ"ס הקהילתי של הציבור החרדי בשכונת נווה שאנן שנבנה בכספי מפעל הפיס והקהילה החרדית, עומד מוכן לתפעול, והעיריה, כהתנכלות לשם התנכלות, מותירה את המקום סגור, מסוגר ומסורג.

כך גם גם חסידי גור שנאלצים להסיע את הילדות לשכונת חליסה המרוחקת, כאשר קיימים מבנים שנבנו לשמש כבתי ספר, והעיריה מקצה אותם למטרות אחרות ובלבד שלא יועברו לצבור החרדי, ואף חסידי בעלז שקנו מבנה לבית הספר בכספם, וראש העיריה הלך לערכאה אחרי ערכאה במגמה למנוע מהם רשיון הפעלה. אלה הם רק דוגמאות על קצה המזלג שנציגנו ברשויות ושלוחי דרבנן הרב גפני, הרב מקלב והרב אשר פועלים יום יום על מנת לשנות מציאות זו.

ומה קרה עכשו?

עכשיו – בגלל חומרת המקרה האחרון, שלו היה קורה בחו"ל, ודאי היה גורם לסערת רוחות בכל העולם היהודי ומדווח כתקרית אנטישמית ממש – גרם הדבר לאיחוד כל החוגים החרדים שהחלו לפעול בשילוב כוחות לא רק נגד התופעה המקומית החמורה בערד, אלא נגד כל המגמה של הסתה אנטי חרדית ונגד פגיעה באורח חיים תקין של יהודים חרדים בכל רחבי הארץ.

המקרה המחריד של הפגיעה בקדושת בית הכנסת בערד מזעזע ומטלטל לא רק אנשים חרדים. רובה של האוכלוסיה בארץ היא מסורתית, וגם מי שאיננו מסורתי אך לא איבד את הניצוץ היהודי האחרון, מבין את חומרת הענין ומתחיל להפנים מה קורה, כאשר מאפשרים הסתה המגיעה עד כדי חילול בית כנסת כמו בגרועות שבתקופות העבר. זה הזמן הנכון והמקרה הנכון שיכול לעורר את דעת הקהל הכללית, עד כמה רחוק יכולים להגיע פירות ההסתה.

ואיך באמת מביאים את הדבר לידיעת הציבור הכללי על מנת שיבין את הסכנה שבתופעה?

זו אכן הסיבה שבגללה התכנסו השבוע נציגי כל הסיעות החרדיות אצל הרב ליצמן, כדי להעלות את הדבר על סדר היום הציבורי ולא נרפה עד שהצבור כולו יוקיע את התופעה והמגמה תשתנה. התופעה שראשי ערים מתנכלים ומסיתים נגד חרדים, חייבת להפסק. פעלנו ואנחנו פועלים בהכוונת מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א וכך גם ננהג בהמשך המאבק הציבורי.



18 תגובות

מיין תגובות
  1. 18

    כמו שבנימין נתניהו מתיחס לחרדים כך כל החילונים מתיחסים לחרדים – וחבל
    דיבורים לחוד ומעשים לחוד.

  2. 17

    מנחם ידידינו
    כאשר גפני נאבק מול בנט וכחלון ליצמן הכשיל את הכל עם התיפיפות של חברות מול בנט וכביכול תקשורת טובה עם כחלון תוך כדי התבשמות וחגיגה על פופולאריות אצל חילונים
    פתאום לפי הצורך הוא מכיר את הדרך לחזון איש 5
    לא הוגן!לא מכובד!

    1. יש להצטער על שיטות הפעולה של גפני ,כל דבר מלחמה ומאבק ,שילמד משס איך מביאים הישגים בלי מאבקי כוח וכיפופי ידיים

  3. 16

    מי שהמציא את ה"שיטה" לתמוך בראש עיר חילוני (ברקת) נגד הציבור החרדי, היו איזה קבוצה בירושלים עד כמה שזכור…

    1. חיחיחיחיחי ולמה הליטאים הצביעו בעיר רחובות לחילוני על פני מועמד חרדי ?בשביל אינטרסים טהורים ,גור הצביעה לברקת מפני שהמועמד החרדי פגע בכבודו של האדמור מגור והוליך אותו שולל בענין החינוך העצמאי !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! הרב אלישיב בעצמו הכריע שמותר להצביע לאדם חילוני שמחלל שבת לע באופן פרטי ,

  4. 15

    נמאס מהבריונות החרדית של השתלטות על שטחים ושאיפה לנהל אוטונומיה עצמית בערים חילוניות וגם בערים חרדיות
    מספיק ללכת שולל אחרי פרופוגנדה ופופוליזם זול
    יש ביריונות בחברה החרדית ובחסידות הנ"ל!! מה עם הבית כנסת שהם השתלטו עליו?? והפכו אותו לשטיבל??
    לגנוב שטחי ציבור ושטחים משותפים ופרטיים בשביל לפתוח כוללים בתי כנסת וגני ילדים
    נמאס מהדרך שמכתיבים החרדים למיניהם במיוחד שבאים לתוך עיר חילונית ….

    1. שבוע טוב
      אך נראה כי הכותבים אינם יודעים על מה הם מדברים ראשית בערד אין ציבור חרדי נוסף לגור למעט 30 משפחות של חסידי חב"ד שרובם בעלי תשובה, חסידי גור מונים למעלה 1200 משפחות כ"י הבית כנסת המדובר נבנה לפני עשרות שנים לציבור האשכנזי מרכזי בעיר כאשר בשנים האחרונות בית הכנסת של 200 מקומות היה מחפש תמיד בחוץ אנשים להשלים מניין, חסידי גור כאשכנזים מותר להם להתפלל בבית כנסת האשכנזי שנבנה ע"י המדינה (ולא כנכס פרטי) המקום כיום מתנהל כבית כנסת מרכזי כדוגמת איצקוביץ עם למעלה מ 25 מנינים ביום כן ירבו לטובת כל תושבי העיר, ואגב המקום מתנהל כבית כנסת מרכזית ולא כשטיבל של גור זמן התפילה בשבת הוא בשעה 8:00 ולא בשעה 7:30 כמו בגור אין הפסקה בתפילות כמו הנהוג בגור אלא בית כנסת אשכנזי מרכזי של כולם, מי שיקלע לשם יראה מתפללים מכל העדות והזרמים אנשי הדתי לאומי ניגשים כ ש"ץ לתפילה בניגוד למה שהחיה לפני כמה שנים שהדירו את חסידי גור ולא נתנו להם כלום. כיום הכל מתנהל על מי מנוחות, וחב"ד הטוענים לשליטה על בית הכנסת לחסידי חב"ד אין שום זכות עם כמה עשרות משפחות לקחת בית כנסת מרכזי ולהדיר את כל חסידי גור, למי שמעוד מרחם על חב"ד בעיר לידעתכם יש להם 6 בתי כנסת 1. חב,ד אורט 2.חב"ד מעוף הרב אלקנה ענקי.3. חב,ד הרב בוסי 4. חב,ד הרב בקשי5. חבד מעוף הרב היימן 6. ירמ"ק הרב ארנטרוי. בכולם מחפשים עשירי למניין בכל תפילה.

    2. לפי דבריך אתה לא חרדי או שאתה עוד אחד מאלו שמתבישים בחרדיותם ,זכותינו לגור איפה שבא לנו, ובצורת חיים שקבעה התורה ,אין ספק שעדיף לחיות באוטונמיה סגורה כדוגמת עיירת סקוירא אך זה לא בר השגה ,אתה כותב 'נמאס מהדרך שמכתיבים החרדים' ידידי עדיף להיות חרדי 'שתלטן' מאשר חילוני מופקר , זכותינו לגור מערד ועד מטולה, ולדרוש את זכויתנו , אנחנו לא אמורים להתבייש מחילונים אם כבר שהם התבישו מאיתנו! (אגב אני לא מבין את הטענה המטופשת שבגלל ערד ראשי הערים לא ירצו אותנו ,אולי בגלל 'ההשתלטות' בבית שמש ראשי הערים לא ירצו אותנו ?)

  5. 14

    בס"ד

    מספיק עם השקרים, החברה החרדית בכל מקום רוצה אוטונומיה עצמאית,שאף אחד לא יאמר להם איפה לתקוע בתי כנסת,כוללים וגני ילדים.
    אפילו כשזה בה על חשבון הציבור והתושבים החרדיים באותה עיר הם פוחדים לפתוח את הפה שלו יצא כאילו שהם מתנגדים לבתי הכנסת והכוללים.
    מה שהולך כאן זה סתימת פיות גם בריכוזים החרדיים שהעסקנים מכתיבים מה נכון ומה לא אפילו שזה נוגד דעת תורה כי פשוט הם שמים פס על מה שאומרים ועושים דלגיטימציה נגד תושבים שמעיזים למחות.
    אצלנו בעיר ישנו כוללים לא חוקיים שפועלים גם בבתי מגורים משותפים בחלקים משותפים שנגזלו מהדיירים "לשם שמיים"
    אבל מי מעז לדבר הרי 'אי אפשר ללכת נגגד דבר שבקדושה' במרכאות
    ומי שינסה, ישלם את המחיר החברתי…
    לסיכום רבותי צריך לראות את שני הצדדים
    לא לשכוח את הביריונות של החסידות הנ"ל שלא שמענו עליה את הדברים הכי חיוביים בסך הכל הם השתלטו על בית כנסת עירוני וכמו כן
    מנסים לתת את הטון בעיר חילונית…
    יבוא הציבור וישפוט רק לאחר ששמע את העובדות ולא ילך שולל ,יבדוק באופן אובייקטיבי לא לפי מה ש'אומרים' האנשים…

    1. לפי התגובה אתה לא אדם חרדי , אנחנו מעונינים בשכונות ובערים נפרדות ,לא רוצים לגור עם חילונים מופקרים !!!!!!!!!!! אנחנו לא מתביישים בכך ,וזה לגיטמי לחלוטין ,גדולי ישראל אומרים את זה (,ועיין ערך עיירת סקווירא ,או שיכוני סאטמר בארהב ששוכנים באוטנמיה נפרדת) ,אנחנו לא אמורים להתבייש ,ההיפך שהחילונים שאשמים בכל הצרות שהם התביישו ,הארץ נתנה לנו ולא להם ,זכותינו לגור איפה שבא לנו ולשמור על גדרי הקדושה ,כיום החילונים חוסמים אותנו אין מנוס מלהכנס בדלת האחורית ול'השתלט' על הערים , ולדרוש את הזכוית שלנו ,איני חסיד גור ואני מזועזע מההדברים שלך!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  6. 13

    אגב התושבים לא סובלים את חסידי גור כי הם מתנהגים בכוחנות ואין להם בעיה עם שאר הציבור החרדי והם בחרו בר"ע הזה דוקא בגלל שנאת גור ולא שנאת חרדים כמו שליצמן ואתם מנסה לצייר את זה ויש לו גיבוי מוחלט מתושבי העיר שלו

  7. 12

    במקרה הזה ראש העיר ערד צודק לגמרי
    כל מי שרואה את הסרטון של ההשתלטות מבין
    חסידי גור בכל מקום משתלטים בכוחנות וזה צריך להיפסק.
    מה עניין שמיטה להר סיני ואיך זה קשור בכלל לראש העיר חיפה הצורר על לא עוול בכפו של החרדים הטובים שבחיפה שלא נקטונבשום אלימות בכוחנות ולא זו דרכינו!!!

    1. הפריצה של חסידי גור לא נעשתה ביום בהיר זה קרא לאחר שהחליפו מנעולים ולא נתנו להם להכנס בדרכי שלום

    2. על מה אתה מדבר ?????????? חסידי גור קיבלו רשות מראשת העירייה הקודמת פלוסקוב להתפלל בביהכנס העירוני ,למאן דהו בחבד חרה הדבר והוא פעל מול בן חמו שיפנה את חסידי גור , בן חמו הוציא צו פינוי תמוה,והורה להחליף מנעולים ,גור פנתה לבית המשפט שאכן זרק את העירייה מכל המדרגות וביטל את הצו ,כששבו חסידי גור לביהכנס הם גילו כי המנעולים הוחלפו ,על אתר הוחלט לפרוץ את המנעול ,צעד ח-ו-ק-י לחלוטין ,בסרטון "ההשתלטות " שאתה מדבר עליו נראים שוטרים בשטח ,מדוע הם לא התערבו?????? כי בית המשפט אישר לגור לחזור למקום ! הסרטון המדובר רחוק מלשקף את האמת ,גור נהגה בענין הזה על פי חוק !!!!!!

  8. 11

    הפגיעה בקדושת הכותל מזעזע ומטלטל לא רק אנשים חרדים אבל כשמדובר בחילול ה' אסור להפגין
    כי זה חילול השם, רק כשזה פוגע בכבודם של גור

  9. 10

    גם אנחנו אשמים על סילוק של עדות אפריקה מכל מקום שרק אפשר ומה לעשות זה זולג